flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До відому громадян щодо призначених чергових місцевих виборів у 2020 році

10 вересня 2020, 16:10

    Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-1Х «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» та постановами Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 року № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року», від 14 серпня 2020 року № 176 «Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року», від 30 серпня 2020 року № 208 «Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року», чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад. призначено на 25 жовтня 2020 року.

    Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом.

    У статті 273 КАС України закріплені особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій.

    Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

    Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

    Юрисдикція:

    Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, зокрема пов'язані з виборчим процесом щодо:

    - оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 5 ст. 273 КАС України);

    - уточнення списку виборців (ч.2 ст. 274 КАС України);

    - оскарження дім чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій. їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори, за їх місцезнаходженням (ч.З ст. 275 КАС України).

    Частиною 3 статті 21 КАС України передбачено, що якщо справа щодо однієї з вимог підсудна окружному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому загальному суду як адміністративному суду, таку справу розглядає окружний адміністративний суд.

    Частиною 4 статті 21 КАС України передбачено, що якщо справа щодо однієї з вимог підсудна апеляційному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому адміністративному суду, таку справу розглядає апеляційний адміністративний суд.

Строки звернення

    П’ять днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, саме стільки часу передбачено частиною 6 статті 273 КАС України для подачі позовної заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цієї комісії.

Строки розгляду:

    Суд вирішує адміністративні справи, що пов'язані з виборчим процесом, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

    Також:

    - адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування:

    - адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, вирішуються судом до закінчення голосування;

    - адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви:

    - адміністративні справи пов'язані з виборами народних депутатів України за скаргами, поданими на вчинені порушення з моменту припинення голосування на виборчих дільницях, протягом двох днів після дня голосування.

    Суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України (ч. 9 ст. 273 КАС України).

Розгляд справ:

    Про відкриття провадження в адміністративній справі, а також про ухвалене рішення суд невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня.

    Щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур’єром або за відомими суду номером телефон)-, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв'язку. Неприбуття у судове засідання учасинка справи, повідомленого відповідно до положень статті 268 КАС України, не перешкоджає розгляду справи.

    У виборчих справах суд проголошує повне судове рішення, копії яких невідкладно видаються учасникам справи або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення. Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції набирають законної сили після закінчення строк апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Порядок оскарження рішень

    Особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом та їх оскарження закріплені у статті 278 КАС України. Згідно з нормою статті 297 КАС України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Однак у підпункті 15.5 пункту 15 частини 1 розділ VII Перехідних положень КАС України, зазначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності новою редакцією КАС України. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повергає її.

    Відтак, враховуючи, що на даний час Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система не функціонує, подання апеляційної скарги необхідно провадити за правилами, ще діяли до І5 грудня 201 7 року.

    Тобто, в цьому випадку, скаржнику необхідно керуватись положеннями частини 1 статі і 186 КАС України (редакція до 15.12.2017). яка передбачала, що апеляційна скарга подасться до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване рішення.

    Судом апеляційної інстанції у справах пов’язаних з виборчим процесом для  Любомльського районного суду Волинської області як адміністративного суду є  Восьмий апеляційний адміністративний суд з місцезнаходженням у місті Львові.