Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказом голови Любомльського
районного суду Волинської області
від 18.06.2025 № 40-1/01-07
Порядок
застосування заходів з врегулювання конфлікту інтересів у діяльності працівників Любомльського районного суду Волинської області
І. Загальні положення
близькі особи – особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 3 Закону (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких із суб’єктом не мають характеру сімейних), у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі, а також – незалежно від зазначених умов – чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням згаданого суб’єкта;
дискреційні повноваження – це повноваження, які посадова особа суду, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, обираючи з кількох юридично допустимих рішень те, яке вона вважає найкращим за таких обставин;
потенційний конфлікт інтересів – наявність в особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;
приватний інтерес – будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі тими, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях;
реальний конфлікт інтересів – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;
члени сім’ї – особи, які перебувають у шлюбі, а також їхні діти, у тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких не мають характеру сімейних), у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
Якщо приватний інтерес у сфері службових/представницьких повноважень може вплинути або впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень, він вважається таким, що спричиняє виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів.
Про наявність приватного інтересу свідчать чи зумовлюють його виникнення:
сімейні та родинні стосунки (якщо у підпорядкуванні керівників чи інших посадових осіб працюють близькі особи);
реалізація службових/представницьких повноважень стосовно себе; отримання подарунка;
службові або представницькі повноваження стосовно підприємства, в якому посадова особа є засновником/керівником;
наявність договірних відносин (небажання зашкодити вигідним для особи договірним відносинам);
службові стосунки (конфлікт керівника з підлеглою особою);
службова діяльність (наявність приватного інтересу у особи, службову діяльність якої будуть оцінювати в рамках службового розслідування, що координується та контролюється такою особою);
відносини прямого підпорядкування (діяльність підпорядкованих працівників в інтересах керівника з метою отримання додаткового матеріального заохочення або уникнення негативної реакції керівника, застосування дисциплінарного стягнення тощо).
Приватний інтерес під час здійснення службових повноважень полягає в зацікавленості в ухваленні або неухваленні певних рішень, проведенні та фіксації результатів службових розслідувань, перевірок, дисциплінарних проваджень, за наслідком яких посадова особа може понести юридичну відповідальність тощо.
Ознаками дискреційних повноважень є:
надання змоги на власний розсуд оцінювати певний юридичний факт, а також обирати одну з декількох можливих форм реагування на нього;
можливість на власний розсуд обирати міру публічно-правового впливу щодо фізичних та юридичних осіб, його вид, розмір, спосіб реалізації;
надання змоги особі обрати форму реалізації своїх повноважень;
наділення особи правом повністю або частково визначати порядок здійснення юридично значущих дій, у тому числі строк та послідовність їх здійснення.
ІІ. Порядок дій посадової особи у зв’язку з виникненням у неї конфлікту інтересів
Таке повідомлення відбувається шляхом добровільного розкриття інформації про приватні інтереси та обов’язкового подання повідомлення про наявність реального та/або потенційного конфлікту інтересів (далі – повідомлення).
інформація про приватні інтереси, заявлена посадовою особою, є недостовірною або не відповідає дійсності;
повідомлення не містить інформації про приватний інтерес, що став причиною наявності в діяльності посадової особи реального або потенціального конфлікту інтересів.
У разі коли посадова особа не отримала підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, вона діє відповідно до вимог, передбачених Законом, та цього Порядку.
ІІІ. Порядок дій керівника у зв’язку з виникненням у підлеглої особи конфлікту інтересів
протягом двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність у підлеглої йому особи реального чи потенційного конфлікту інтересів приймає рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів відповідно до глави 4 цього Порядку;
повідомляє підлеглу особу про прийняте рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів;
вживає передбачених Законом заходів для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у підлеглої особи;
не має права прямо чи опосередковано (через будь-яких інших осіб) спонукати у будь-який спосіб підлеглу особу до прийняття рішень, вчинення дій або бездіяльності всупереч вимогам Закону на користь своїх приватних інтересів або приватних інтересів третіх осіб.
На підставі отриманого повідомлення безпосередній керівник невідкладно готує та подає уповноваженій особі з питань запобігання та виявлення корупції службову записку із додаванням повідомлення працівника по факту отриманого повідомлення щодо наявності потенційного або реального конфлікту інтересів, в якій він надає свої пропозиції щодо шляхів вирішення конфлікту інтересів, надає кандидатуру працівника, якому потрібно делегувати повноваження та виконання службових обов’язків працівника, у якого наявний конфлікт інтересів. До службової записки додаються копії посадової інструкції працівника (у разі необхідності), положення про структурний підрозділ та самостійний структурний підрозділ.
інтересів
1) усунення посадової особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів.
Цей захід здійснюється за наявності сукупності таких умов: якщо конфлікт інтересів не має постійного характеру;
за умови можливості залучення до прийняття такого рішення або вчинення відповідних дій іншим працівником суду;
2) обмеження доступу посадової особи до певної інформації. Цей захід здійснюється за сукупності таких умов:
наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів, пов’язаного із таким доступом;
конфлікт інтересів має постійний характер;
можливість продовження належного виконання особою повноважень на посаді за умови такого обмеження;
можливість доручення роботи з відповідною інформацією іншому працівнику структурного підрозділу.
Зазначений захід підлягає застосуванню у випадку, коли робота посадової особи постійно пов’язана із одним і тим самим видом інформації. При цьому така особа має приватний інтерес щодо цієї інформації, що створює загрозу її витоку або може призвести до ухвалення упереджених рішень;
3) перегляд обсягу службових повноважень посадової особи. Цей захід здійснюється за наявності сукупності таких умов: наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів;
конфлікт інтересів має постійний характер, пов’язаний з конкретним повноваженням особи;
можливість продовження належного виконання нею службових завдань у разі такого перегляду і можливість наділення відповідними повноваженнями іншого працівника;
4) застосування зовнішнього контролю за виконанням посадовою особою відповідного завдання, вчинення нею певних дій чи прийняття рішень.
Повноваження здійснюються посадовою особою під зовнішнім контролем за сукупності перелічених умов:
наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів; конфлікт інтересів має постійний або тимчасовий характер;
усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті або обмеження її доступу до інформації чи перегляд її повноважень є неможливим;
відсутність підстав для її переведення на іншу посаду або звільнення. Обрання такого виду контролю повинно чітко зазначатись у наказі суду із зазначенням форми зовнішнього контролю та особи, яка його здійснюватиме.
Формою зовнішнього контролю є:
перевірка працівником, стану та результатів виконання посадовою особою завдання, вчинення нею дій, змісту рішень чи проєктів рішень, що приймаються або розробляються особою з питань, пов’язаних із предметом конфлікту інтересів;
виконання особою завдання, вчинення нею дій, розгляд справ, підготовка та прийняття нею рішень у присутності визначеного наказом суду;
5) переведення посадової особи на іншу посаду. Цей захід здійснюється за сукупності таких умов:
наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів; конфлікт інтересів має постійний характер;
неможливість врегулювання конфлікту інтересів шляхом усунення такої посадової особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті, обмеження її доступу до інформації, перегляду її повноважень та функцій, позбавлення приватного інтересу;
наявність вакантної посади, яка за своїми характеристиками відповідає особистим та професійним якостям посадової особи;
згода посадової особи на переведення;
6) звільнення посадової особи.
Цей захід здійснюється згідно з чинним законодавством та за сукупності таких умов:
наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів; конфлікт інтересів має постійний характер;
конфлікт інтересів не може бути врегульований у будь-який інший спосіб, у тому числі через відсутність згоди посадової особи на переведення або на позбавлення приватного інтересу.
виду конфлікту інтересів (потенційний або реальний);
характеру конфлікту інтересів (постійний або тимчасовий); наявності (відсутності) альтернативних заходів врегулювання;
наявності (відсутності) згоди посадової особи на застосування заходу.
(особи, яка виконує його обов’язки)
За результатами розгляду зазначеної інформації Вища рада правосуддя приймає рішення про здійснення заходів, передбачених Законом, із врегулювання конфлікту інтересів та здійснює контроль за їх реалізацією.
У такому випадку посадовій особі забороняється передавати в управління належні їй підприємства та корпоративні права на користь членів своєї сім’ї.
укладення договору управління майном із суб’єктом підприємницької діяльності (крім договору управління цінними паперами та іншими фінансовими інструментами);
укладення договору про управління цінними паперами, іншими фінансовими інструментами і грошовими коштами, призначеними для інвестування в цінні папери та інші фінансові інструменти, з торговцем цінними паперами, який має ліцензію Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на провадження діяльності з управління цінними паперами;
укладення договору про створення венчурного пайового інвестиційного фонду для управління переданими корпоративними правами з компанією з управління активами, яка має ліцензію Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на провадження діяльності з управління активами.
Копію такого повідомлення посадова особа суду надає уповноваженій (відповідальній) особі з питань запобігання та виявлення корупції.
VII. Дії уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупції щодо попередження та врегулювання конфліктів інтересів
проводить роз’яснювальну роботу шляхом доведення працівникам суду нормативно-правових актів та змін до них; ознайомлення із наказами, рішеннями, методичними роз’ясненнями та листами-роз’ясненнями НАЗК у humhub; доведення інформації у вигляді службових записок, лекцій, організацій та проведення особистих бесід, додаткових інструктажів тощо.
ініціює, готує проєкти і формує накази, порядки, положення, інструкції, інструктажі із питань врегулювання конфлікту інтересів.
У разі кадрових змін, що стосуються змісту наказу, переведення працівника на іншу посаду, звільнення тощо, уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції готує проєкт наказу щодо внесення відповідних змін до наказу.
VIII. Відповідальність за вчинення дій, прийняття рішень в умовах
конфлікту інтересів
дисциплінарна відповідальність – за неповідомлення про потенційний конфлікт інтересів (може застосовуватися залежно від конкретних обставин вчинення проступку та ступеня вини особи); за неповідомлення про реальний конфлікт інтересів та/або вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів за умови, що судом на особу не накладено стягнення у вигляді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності;
цивільно-правова відповідальність – за вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів (відшкодування матеріальної та/або моральної шкоди відповідно до Цивільного кодексу України);
адміністративна відповідальність (штраф, позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, відсторонення від виконання службових повноважень) – за неповідомлення особою у встановлених Законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів; за вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів; за будь-яку із вказаних дій, вчинену особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення;
кримінальна відповідальність – у випадках, коли приватний інтерес фактично призвів до прийняття рішень, а також до вчинення діянь, які в умовах конфлікту інтересів можуть розглядатися з точки зору наявності ознак таких корупційних злочинів, як зловживання службовим становищем, прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою тощо, а не лише як конфлікт інтересів.
Керівник апарату суду Наталія ЛЕЦЮК